Almanya’da GfK enstitüsünün Çarşamba günü yaptığı ankete göre, yüksek enflasyonun insanları tasarruf etmeye teşvik etmesi ve yıl sonundan önce toparlanma şansını ortadan kaldırması nedeniyle Alman tüketiciler arasındaki duyarlılık Ekim ayında düşecek.
GfK tüketici duyarlılık endeksi Ekim’de Eylül ayındaki -25,6 seviyesinden -26,5’e geriledi. Beklenti ise -26,0 seviyesindeydi.
GfK’ya göre, üst üste ikinci aydaki hafif düşüşün başlıca nedeni, tüketicilerin tasarruf eğilimindeki sıçrama oldu. Tüketici tasarruf eğilimi Eylül ayında, Ağustos ayındaki 0,5’lik değerin ardından 8,0 puana ulaşarak Nisan 2011’den bu yana en yüksek seviyeye ulaştı.
GfK’nın tüketici uzmanı Rolf Buerkl, “Bu, tüketici duyarlılığında bir toparlanma olasılığının yıl sonundan önce sıfıra düşeceği anlamına geliyor. Dolayısıyla, özel tüketim bu yıl genel ekonomik gelişmeye olumlu bir katkı yapmayacaktır” diye konuştu.
Almanya’da şirketlerin işe alım konusunda istekliliği daha da azaldı
Ekonomi Araştırma Enstitüsü(ifo) tarafından açıklanan verilere göre, ifo istihdam endeksi Eylül ayında 97,0 puandan 95,8 puana geriledi. Böylece 2021 yılı Şubat ayında görülen 94,7 seviyesinin ardından en düşük rakam görüldü.
ifo Araştırma Müdürü Klaus Wohlrabe, “Son birkaç ayda görülen güçlü istihdam artışı durma noktasına geldi. Sipariş eksikliği nedeniyle şirketler boş pozisyonları doldurma konusunda oldukça temkinli davranıyor.” dedi.
Wohlrabe, “Ancak şirketlerin yeni personel alma isteği, ekonomi düzeldiğinde muhtemelen yeniden artacaktır.” şeklinde değerlendirmede bulundu.
ifo istihdam endeksi alt sektörlerinden, imalat sektörü istihdam endeksi -7,2 puandan -10,1 puana indi. Yeni sipariş sıkıntısına yanıt olarak birçok imalat şirketi daha az çalışanla yetinmeyi planlıyor.
İnşaat sektörü istihdam endeksi -5,0 puandan -6,7 puana, hizmet sektörü istihdam endeksi 6,7 puandan 3,4 puana inerken; ticaret sektöründe istihdam endeksi -9,9 puandan -9,0 puana yükseldi.
Foreks